راه اندازی رستوران و مشاوره اصلاح منو

به عنوان یک رستوران دار ممکن است از خودتان پرسیده باشید که کجای کار را اشتباه انجام می دهید؟ چه مواردی باید به روز شوند تا فروش بالاتری به دست آورید؟ در حالی که ممکن است پاسخ های متفاوتی از جمله مبلمان، دکوراسیون، رفتار پرسنل، کیفیت غذا و خدمات و … به ذهنتان رسیده باشد، یکی از مهم ترین المان های یک رستوران نادیده گرفته می شود: منو.

گزارش های فروش رستوران نکات زیادی را برای شما فاش می کنند. اگر مشتریان در هر قسمت منو فقط آیتم های اصلی را سفارش می دهند به این معنی است که این آیتم ها را به صورت پیش فرض انتخاب می کنند. این وضعیت تنها در صورتی پیش می آید که منوی شما به درستی طراحی نشده باشد. یا اینکه یکی از آیتم ها به خوبی فروش می رود و دیگر آیتم ها، با اینکه مزه خوبی دارند، سفارش داده نمی شوند.

راه اندازی رستوران در تهران

راه اندازی رستوران در تهران

 

تیم راه اندازی رستوران شف یار با تحلیل گزارش های صندوق و پیدا کردن نقاط نامتناسب منو  مؤثرترین راه حل ها را برای اصلاح آن ها پیشنهاد می کند.

در این مقاله هفت نشانه که نشان دهنده نیاز به تغییرات منو است را مرور می کنیم.

1- کاهش تدریجی فروش

احتمالا بعد از راه اندازی رستوران و افتتاحیه فروش بالایی را تجربه کرده باشید اما اگر بدون دلیل قابل توجهی، کاهش فروشی بیشتر از آنچه که پیش بینی کرده بودید را تجربه می کنید، طراحی منوی شما مشکل دارد. اگر منو مشتریان را به سمت غذایی که باید سفارش دهند راهنمایی نمی کند، تجربه خوبی در رستوران شما نخواهند داشت و پایگاه مشتریان شما به همین دلیل ضعیف تر خواهد شد. حالت دیگر این است که فقط آیتم های اساسی منو سفارش داده می شوند که منجر به فروش مناسبی نخواهد شد.

2- سود پایین

حتا اگر فروش به نسبت خوبی دارید اما همچنان سود قابل توجهی نصیبتان نمی شود، وقت بازبینی گزارش های فروش است. به آیتم های پرسود توجه کنید، ممکن است آیتم های با حاشیه سود بالا به اندازه کافی فروش نرفته باشند. این بدین معنی است که طراحی منو در چینش آیتم ها مشکل دارد. همچنین از نظر گرافیکی و استفاده از رنگ ها و هایلایت ها ضعیف بوده است.

3- محبوب نبودن بعضی آیتم ها

برخلاف نکته قبلی، یکی دیگر از نشانه هایی که باید منو را تغییر دهید مربوط به محبوبیت بعضی آیتم هاست. در حالی که ممکن است فکر کنید وجود برخی آیتم ها در منو که به اندازه کافی فروش نمی روند بی خطر است، با گذشت زمان می تواند به تجارت شما آسیب بزند. به عنوان مثال اگر آیتمی به اندازه کافی سفارش داده نشود، مواد لازم برای طبخ آن ممکن است فاسد شوند و شما مجبورید دوباره آن ها را بخرید و انبار کنید تا دوباره دور ریخته شوند. همچنین فروشی که می توانید از طریق آیتم های جدید به دست آورید را از دست خواهید داد. همواره دنبال مد های جدید غذایی باشید و برای جلب نظر مشتریان نوآوری ها را در منویتان برجسته کنید.

راه اندازی رستوران

راه اندازی رستوران

 

4- بازخورد ضعیف مشتریان

حتا اگر خیلی موشکافانه گزارش های رستوران را بررسی کنید ممکن است همچنان دلیل کمتر فروش رفتن بعضی آیتم ها را تشخیص ندهید. برای به دست آوردن این درک باید از مشتریانتان بازخورد بگیرید. استفاده از شبکه های مجازی و یا نظرات سایت ها و اپلیکیشن های معرفی رستوران و سفارش آنلاین غذا و همینطور تهیه فرم های نظرسنجی می تواند به شما کمک کند. بهتر است در این مرحله از خدمات شرکت های فعال در زمینه راه اندازی رستوران مشاوره بگیرید. با توجه به نتایجی که به دست آمده راه اندازی رستوران به شما پیشنهاد تغییر روش آماده سازی و طبخ و یا حذف آیتم را خواهد داد.

5- پیشقدم نشدن مشتریان

اگر در مورد کیفیت آیتم های منو و قیمت آن ها مطمئنید، نشانگر دیگری که باید بررسی کنید ریسک کردن مشتریان و پیشقدم شدن آن هاست. عدم تمایل مشتریان برای امتحان کردن غذاهای جدید منوی شما نشان می دهد چینش آیتم ها و نمود گرافیکی منوی شما احساسات درست را تحریک نمی کند، رنگ بندی اشتباه است یا اساسا منو با محتوای رستوران ناسازگار است.

6- پرسنل سالن نقش مترجم را پیدا کنند

پرسنل سالن زنجیره کار رستوران شما را کامل می کنند، صحنه و پشت صحنه را به هم متصل می کنند و تجربه مشتریان را رقم می زنند. اگر پرسنل سالن کارایی پایینی دارند و دلیل آن صرف کردن وقت زیاد برای دریافت سفارش و توضیح منو به مشتریان است، در واقع کاری که منو برای آن طراحی شده است را انجام می دهند. اگر مشتریان نمی توانند تصمییم بگیرند کدام آیتم منو را انتخاب کنند، توضیحات منو کافی نیست. این حجالت ممکن است به خاطر توضیحات اندکی در مورد غذاها دارد، با بی دقتی تنظیم شده و یا اینکه شلوغ و سردرگم کننده است. همینطور منوهای طولانی ذوق مشتریان را از بین می برد و باعث می شود خود را به آیتم های ارزان تر محدود کنند و یا از پرسنل سالن پیشنهاد بگیرند.

7- هزینه تمام شده غذا بالاست

بالا رفتن هزینه تمام شده غذا هم زنگ هشدار تغییر منو است. تنها بالا رفتن قیمت های خرید نمی تواند دلیل افزایش هزینه تمام شده غذا باشد. اگر دورریز مواد و غذا زیاد است باید تعداد آیتم های منو را کاهش دهید یا جایگزین کنید. بهترین کار اینست که آیتم های منو مواد اولیه مشابه هم داشته باشند که بتوان از بازارهای محلی و به راحتی تأمین کرد. اگر آیتمی هزینه بالایی دارد و کم فروش است در مرحله اول آن را در منو جابجا کنید و بعد کلا حذف کنید.

منوی رستوران شما چیزی که دارید را ارائه می کند و به مشتریان کمک می کند بهترین وعده را انتخاب کنند. در غیر این صورت این نشانه ها  را خواهید. اگر از هفت مورد ذکر شده پنج مورد را تجربه کرده اید پیشنهاد ما اینست هرچه سریعتر با متخصصین راه اندازی رستوران در تیم شف یار تماس بگیرید.