راه انداز رستوران:

کنترل هزینه های رستوران یکی از مشکلات قابل توجهی است که رستوران ها با آن روبه رو می شوند. برای پیشرفت یک رستوران نمی توان تنها به افزایش کیفیت غذا و خدمات به مشتریان بسنده کرد. از آنجایی که معمولا حاشیه سود در این کسب و کار کوچک است، ضروری است که عملکرد رستوران را برای محدود کردن هزینه ها زیر نظر بگیرید و بهبود دهید.

تیم راه اندازی رستوران شف یار چند توصیه اساسی برای کاهش هزینه ها به شما پیشنهاد می دهد.

راه اندازی رستوران

1- هزینه های تهیه غذا

  • بودجه تعریف کنید: قبل از مراجعه به بازار و اقدام به خرید، قیمت روز مواد خام و مایحتاج آشپزخانه را جستجو کنید. بودجه ای برای خرید تعریف کنید و به غیر از درصد معقولی انحراف برای بعضی خریدهای اساسی به این بودجه پایبند بمانید.
  • محاسبه هزینه دستورپخت: هزینه صرف شده هر غذا را براساس مواد خام و دستورپخت آن محاسبه کنید. برای این کار باید مقدار دقیق مواد خام و قیمت آنها و هزینه حدودی پخت غذا را در نظر بگیرید.
  • مهندسی منو: سعی کنید تمام مواد خام را استفاده کنید و دورریز نداشته باشید. منو را طوری طراحی کنید که مواد مورد نیاز آیتم ها با هم همپوشانی داشته باشند و مواد خام کم مصرف مورد نیازتان نباشد.
  • مدیریت حجم بشقاب: حجم بشقاب درواقع مقدار غذایی است که در زمان سرو به مشتری ارائه می شود. در عین حال که حجم کم غذا باعث نارضایتی و نظر منفی مشتری می شود، بشقاب های خیلی پر هم دورریز و هزینه های شما را چندین برابر خواهد کرد. حجم دقیق غذایی که برای هر بشقاب باید سرو شود را به کارکنان آموزش دهید و همیشه بر آن نظارت داشته باشید.

جهت دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در تمامی موارد فوق می توانید با کارشناسان راه اندازی رستوران مجموعه شف یار تماس حاصل فرمایید.

راه اندازی رستوران

2-کاهش دور ریز

با کنترل منظم موجودی انبار می توانید هزینه های تولید و حجم دورریز را کاهش دهید. موجودی فعلی مواد خام، تعداد آیتم های منو که می توان با آن ها تهیه کرد و مقدار مواد خامی که باید سفارش داد را تخمین بزنید. نرم افزار های رستورانی در این زمینه کمک بزرگی به شما می کنند. همچنین راه انداز رستوران می تواند با آموزش نحوه صحیح نگهداری مواد غذایی میزان تلفات را به صورت چشمگیری کاهش دهد.

3– مراقب دزدی های کوچک باشید

در تمامی مراحل خرید، تحویل و استفاده از مواد خام مراقب حجم مصرفی باشید. همچنین سفارش های بدون فاکتور را کنترل کنید. معمولا 3 تا 5 % صندوق یا موجودی انبار ممکن است مورد سرقت قرار بگیرد. نرم افزار های فروش رستورانی در این مورد هم می توانند به شما کمک کنند.

4گزارش های روزانه را تحلیل کنید

روزانه اطلاعات فروش را بازبینی کنید و بر اساس تحلیل آن ها تصمیم بگیرید. از نرم افزارهای فروش رستورانی کمک بگیرید. نتایج تحلیل داده ها را به صورت گزارش های روزانه، هفتگی، ماهیانه و فصلی دسته بندی کنید تا دید روشنی از فروش یک سال خود داشته باشید. تغییرات منو، تنظیم کردن حجم خرید ها و موجودی انبار و همینطور برنامه ریزی برای بازاریابی از این طریق نتایج دقیق تری خواهد داشت.

5- کاهش هزینه های دستمزد

مهمترین هزینه های شما در یک رستوران هزینه تهیه غذا و دستمزدها هستند. با ایجاد اتوماسیون مانند نرم افزارهای پایانه فروش، امکان رزرو میز و سفارش آنلاین، صدور فاکتور و … نه تنها میزان خطاهای انسانی را کاهش می دهید بلکه با کم کردن حجم کار به کارکنان زمان می دهید تا خدمات بهتری به مشتری ارائه دهند و یا در صورت امکان تعداد پرسنل را کاهش دهید.

یک روش دیگر برای کاهش تعداد پرسنل، بالا بردن کیفیت کار کارکنان و مهارت های آن هاست. راه انداز رستوران می تواند با برگزاری دوره های آموزشی این امکان را فراهم کند.